måndag 16 februari 2015

Skolan och politiken - Så har det hänt igen.
Politikerna fortsätter att röra om och experimentera med våra barn, våra lärare och deras skola. Det aktuella just nu är att försöka se om det kanske finns några barn som klarar av att bli betygsatta i unga år och därigenom kunna skapa sig en bra framtid.
Att våra politiker, alltså våra valda lekmän återigen ställer sig över forskning och lärarnas erfarenheter/åsikter känns både pinsamt och oroande. Lärare och forskare anser att förslaget endast skulle förbättra undervisningsresultatet hos de redan högpresterande barnen.
Tänk när/om politikerna föreslår att de som drabbas av höga blodfetter skall behandlas med sängläge och varma raggsockor istället för den gängse forskningsbaserade behandlingen. Ett argument skulle kunna vara att om vi inte prövar så vet vi ju inte om några kanske skulle överleva. Ja, det är klart att det förslaget inte kommer att dyka upp eftersom de som får höga blodfetter är vuxna, inte barn och höga blodfetter kan även drabba politiker. Det är enklare att spela roulett med barn och deras skolvärld.
För att jag som vuxen skall trivas och göra ett bra jobb behöver jag stimulerande arbetsuppgifter, känna att jag får respekt, arbetsro, trygghet, kunna påverka min arbetsdag, få ta ansvar, se helheten av verksamheten och jobba i en god arbetsmiljö fylld av sociala kontakter med mina arbetskamrater.
Det bästa med en sådan här arbetssituationen är att företaget kommer att producera de bästa produkterna och/eller tjänsterna.  När jag ser in i skolans värld med sina elever och lärare så kan jag inte tro annat än att detta även gäller skolan. Naturligtvis med anpassning för skolan och naturligtvis med olika förutsättningar för lärare och elever.
Först gäller det att fokusera på den del av skolvärlden som är viktigast för resultatet, alltså lärarna.  De som stöder mina åsikter om vad som ger ett gott arbetsklimat och ett bra resultat hos eleverna funderar säkert på hur detta resultat kan förbättras av att ge tidigare betyg till eleverna.
Här kommer några andra förslag för att förbättra skolresultaten och arbetsklimatet:
- Koncentrera er på lärarnas arbetssituation.
- Förändra inte regelverkan varje år (de länder som gör det ofta har sämst resultat).
- Öka antalet vuxna i skolan (alla behöver inte vara lärare, utnyttja arbetslösa).
- Markera att det är lärarna som är ledare i klassrummet.
- Återskapa statusen genom höjda löner och med större befogenheter.
- Låt läraren utbilda, inte administrera för sakens skull, inte vara allt i allo som vaktmästare, ”mattant”, städare och sophanterare.
- Utöka antalet kuratorer och psykologer (deras utbildning ingår inte i lärarutbildningen).
- ”Stå upp” för era lärare (det kan inte vara så att om en provocerande elev blir undanknuffad av läraren så blir läraren anmäld för misshandel)
- Ge eleverna arbetsro (de elever som inte har förmåga att fungera i klassrummet får inte hindra de andras inlärning och utveckling).
- Stöd de ”svagare” eleverna i mindre grupper.
- Föräldrarna kan vara med och stötta skolverksamheten, men deras roll som lekmän är endast rådgivande. Skolans regler gäller.

Ja, se till så att våra lärare inte bara orkar med att fortsätta i sitt yrke utan även att de känner en lust i att ta sig till sin skola och att ännu en dag ta tag i oväntade problemlösningar, men framförallt att få tillfälle att undervisa och se hur eleverna utvecklas och hur deras kunskaper ökar.


Från tankar om att: vad beror det på att alla får vara experter om skolan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar