fredag 4 september 2020

Respekt



Det var synd sa prästen som vigde sin egen far med sin mor.
Men synd är väl något annat än att viga tokigt. Synd är när
någon har sex före sitt eget giftermål utan att använda 
kalsonger eller annat skydd.
Över fälten svävar en häger ner mot våtmarkerna längs kusten.
Vad hägrar mest för en häger, kanske en snygg landning, eller en
utdragen parning i solnedgången. Det är sällan vi hör talas om 
en häger som jobbar som präst. Annars tror jag den skulle ha 
rätt kynne och tycka om en tjänstebostad bakom kyrkogården.
Inga fåglar som har vingar får vara med i höjdhoppstävlingen.
Det skulle vara lätt för dem att flaxa till över ribban.
I morgon är det lördag och Finnkamp, men jag har inte haft finnar 
sedan 20-års åldern. Det finns andra som kan vara med istället.
Idag gick jag nerför backen på trottoaren. Nerifrån kom tre mogna,
men unga kvinnor i bredd emot mig. Plötsligt var jag bara några meter
ifrån dem och mitt val var att antigen gå ut i det våta gräset med 
hundbajs eller rakt in i dem med en Coronarisk. Jag var feg och gick
ut i gräset och de tre i bredd rörde inte en min. Gammal gubbe fick
ge vika för de ungt mogna, som inte visade respekt.
De var nog inte mogna i sina hjärnor.

Från tankar om att inte visa respekt


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar