torsdag 23 januari 2020


Jag måste läsa tidningen sa Sebbe till sin husläkare.
Då glömde doktorn att skriva ut ny medicin.
Det upptäckte inte Sebbe förrän han hade åkt till Kanarieöarna.
Sebbe och hans grannar brukade åka till Kanarieöarna i början på veckan.
Ofta i mars, men det kunde även bli i slutet på veckan.
Sebbe är en munter kille som fortfarande är singel och har tennis
som sin bästa fritidssysselsättning. Trots att han som sagt är singel
så spelar han helst dubbel med grannen Ubbe. Även Ubbe var med
på senaste resan.
När Sebbe upptäckte bristen på tabletter ringde han till husläkaren.
Då visade det sig att han hade bytt hus. Nu var han han inte husläkare
längre utan hade blivit hyrläkare sa sjuksköterskan. Då frågade Sebbe
”jag har inga tabletter kvar, kan jag hyra min gamla läkare en stund”.
- Nej, så går det inte till. Köp en sill, sa systern.
- Har jag sillbrist?
- Nej men det rimmar på till, som jag sa och det finns mycket sill i Sverige.
- Men, nu är jag ju på Gran Canaria och tabletterna skall tas tillsammans med mat.
- Ok, då kan du ju hoppa över middagen så behövs det inga mediciner.
Dagen därpå tog Sebbe tåget hem. Mediciner fick han tag på under hemresan.
På stationen stod Sebbes gamla husläkare och vinkade till mötes. Inte så länge för
han var uthyrd på eftermiddagen.

Från tankar om att följa ordinationen, ger trygghet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar