onsdag 19 februari 2014

Jag förstår inte varför folk låter bygga sig sina fina hus med jättelika panoramafönster
och sedan hänga för gardiner som täcker hela ytan.
Tog just idag en promenad i ett framväxande villaområde, i detta fall framförallt bebott
med husägare med invandrarbakgrund. Liksom i de flesta nya områden är tomterna små,
inte minst med tanke på de stora husen. Det innebär att de stora glasväggarna ofta kommer
i närheten av grannvillan.
Jag är inte så mycket för att gömma mig bakom gardiner, men det är klart att hade jag så här stora fönster så skulle jag känna mig som en aktör på en teater.
Alltså förstår jag varför man täcker fönstern (åtminstone delvis), men inte varför man väljer
dessa glasväggar för att sedan helt dölja dem.
Sedan finns det ju allt det där med energiförlust och ekonomi.
Personligen skulle jag bli så nyfiken på alla ljud därute och kanske på något tecken från naturen om att våren är på väg. Dessutom är det trevligare för oss utanför att se ett hus som lever med liv i.

Från tankar om att bygga in sig i ett glashus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar