fredag 21 februari 2014

Semla:
Ikväll blir det fest
har endast mig själv som gäst.
I väskan en semla jag har
äter den helst i mitt lattebadkar.

Semlan är av den stora modellen och kostade 2 ¼ Selma. Ganska dyrt, men den var min första i år och orsaken till det är säkert lågt semelintresse inom familjen.
Så kommer vi då till den alltid lika viktiga och i semeltider aktuella frågan om hur mandelsmassan skall integreras i bullen. Har just idag förresten hört att alla inte tycker om mandelmassa. Det förvånar mig oerhört speciellt när det kom från en annars vettig person.
Ja, skall mandelmassan blandas ut med grädden eller skall den ligga som en klump under gräddtäcket. Hade jag själv varit konditor hade jag lanserat ”både och semlan”. Det skulle då vara en lagom tjock dvs. en inte för tjock och inte för tunn mandelmassaplatå täckt med ett mandelmassa-
riplat gräddlager. Succén borde bli ett faktum.

Från tankar om svårigheten med att bryta tradition

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar