torsdag 1 maj 2014

Första maj:
En demonstrerande man i rullstol fick frågan varför han demonstrerade och svarade ”jag vill stödja rörelsen”. Jag vill inte raljera över engagerade människors kommentarer, men på något sätt blev svaret så oväntat fint.
Annars hörde jag att en del tåg, alltså demonstrationståg startade så sent som 10.00. När jag på 70-talet passerade stora torget på väg till mitt jobb som började 7.00 var demonstrationståget redan i startgroparna. Kan det finnas en politisk förklaring till denna förskjutning i starttid. Kanske fanns det ett mer brinnande intresse, dagen efter Valborg i svunna tider. Dagens arbetare har säkert bättre villkor och behovet att hoppa över en sovmorgon är inte lika stort. Motivation är som alltid viktig.
Eller kan det vara en anpassning till de vanliga tågen (på räls). De som skulle gå 7.00 är vanligen försenade till ca 10.00.
Annars har jag personligen inte förstått varför jag skall visa andra var just jag står politiskt. Det viktiga är väl ändå att jag deltar med min röst i valen.

Från tankar om att göra rätt tågval

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar