söndag 8 april 2018

Jag la mitt gråa huvud mot marken
på så sätt att det vänstra örat fick jordkontakt
Jag skulle lyssna på jordens inre
Tror att vänster sida är bäst
eftersom jag brukar få mer vax i det högra örat
Tyst jag lyssnar
Nu har det gått sju åtta minuter
Jag börjar vänja mig vid ljud och vibrationer
Undrar om det är ett jordskott på gång
lite snett bakom huvudet
och där låter det som ett pendeltåg far förbi
men här finns inga spår
Kan det vara ett gäng sorkar i en sorktunnel
som är på väg bort
Brukar sorkar vara i gäng, har ändå inte hört
någon säga ”han är en riktig ensamsork”
Börjar bli trött i sidan och det kliar i örat
Sätter mig upp och mobilen ringer
Jag låter den ringa tills batteriet bör laddas
och det mörknar
Undrar om det hörs annorlunda i marken
när det är mörkt

Från tankar om att lyssna är stort, långt därefter kan du fundera på att skapa ljud

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar