söndag 15 december 2019


Vad kan vi hjälpa varandra med, när vi inte får frågan, ” kan du hjälpa mig”?
Den lille björnen satt på stubben och funderade på frågan i morgonsolen.
Björnen Arne hade nyligen flyttat in i kvarteret Stubben från skogen till höger.
Nu hade han problem med sin tvättmaskin. Var skulle han stoppa i sin
smutsiga björnfäll och hur skulle han lukta sig till startknappen.
Vem skulle han fråga, ”kan du hjälpa mig”?
Efter några dagar på stubben med sin mest ledsna min hörde Arne ljudet av
rådjurssteg i blåbärsriset. Rådjuret stannade upp och frågade varför Arne såg
så ledsen ut. Arne berättade om tvättmaskinen. Men har du inte bett någon
om hjälp sa rådjuret.
- Nej, jag vågar inte och förresten brukar alla vara rädda för mig som är en björn.
- Men du ser ju att jag törs prata med dig.
- Du är nog lite speciellt orädd och omtänksam, ”kan du hjälpa mig”?
Några dagar senare kom en räv som var kompis till rådjuret. Räven var väldigt
teknisk och praktisk och hjälpte Arne med hans tvättmaskin.
Björnen hade nu lärt sig att be om hjälp och dessutom hade ha fått nya vänner.
Nedanför skogen satt några vilsna människor och tog en grogg utan att märka
den giftiga Onkagräshoppan som klättrade uppför bordsbenet. Gräshoppan
har som specialitet att kissa ut sitt gift i just glas fyllda med grogg.

Från tankar om att det värsta som kan hända den som frågar är att få ett nej

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar