2018-11-08
Kunde våra ansvariga förstå varför inte våra skolbarn lär sig så mycket och
våra lärare väljer andra yrken, så vore det bra. Ett tips, fråga oss andra och
speciellt lärarna. De fina med att fråga lärarna är att de befinner sig i
skolmiljön hela arbetsveckan förutom all tid runt omkring som det lägger ner på
uppgifter med skolanknytning. Ja, det känner ju många till.
I somras satt jag på en Gotlandsfärja. Med på resan var ett fotbollslag med
pojkar i 15-17 års ålder.
De råkade vara i stort sett bara pojkar med en invandrarbakgrund. Min första
tanke var att det här kan bli stökigt då de satt nära mig, men o så fel jag
hade. Fantastiskt fina grabbar, hade en god samvaro, med lagom ljudnivå, visade
respekt mot varandra och mot oss övriga, artiga, ställde tillbaks extrastolarna
de lånade, besvarade vänligt några frågor från en ”tant” och ställde motfrågor.
Jag såg endast en vuxen som var deras ledare. Vad hade det här fotbollslaget
som inte skolan har? Antagligen ett tydligt regelverk, där regelbrott får
konsekvenser. Naturligtvis en bra ledare, han fanns förresten mitt bland
pojkarna, är säker på att han hade fått tid till att se/uppmärksamma varje
individ, han hade säkert en ledning som backade upp honom och stödde honom i
sitt arbetssätt och han hade naturligtvis inte en skollag som knappt tillåter
att läraren får tillrättavisa en elev och därigenom även såra en förälder.
Ledaren för fotbollslaget hade en naturlig auktoritet, som pojkarna såg upp till
när han förklarade hur de skulle få mat från restaurangen. Det jag nu efteråt ångrar
är att jag inte tog reda på vilket lag de representerade och samtidigt gjort
tummen upp inför dem och deras beteende.
Från tankar om att skolan kanske borde
snegla lite mer på hur idrottslag
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar