torsdag 8 november 2018

2018-11-08
Kunde våra ansvariga förstå varför inte våra skolbarn lär sig så mycket och våra lärare väljer andra yrken, så vore det bra. Ett tips, fråga oss andra och speciellt lärarna. De fina med att fråga lärarna är att de befinner sig i skolmiljön hela arbetsveckan förutom all tid runt omkring som det lägger ner på uppgifter med skolanknytning. Ja, det känner ju många till.
I somras satt jag på en Gotlandsfärja. Med på resan var ett fotbollslag med pojkar i 15-17 års ålder.
De råkade vara i stort sett bara pojkar med en invandrarbakgrund. Min första tanke var att det här kan bli stökigt då de satt nära mig, men o så fel jag hade. Fantastiskt fina grabbar, hade en god samvaro, med lagom ljudnivå, visade respekt mot varandra och mot oss övriga, artiga, ställde tillbaks extrastolarna de lånade, besvarade vänligt några frågor från en ”tant” och ställde motfrågor. Jag såg endast en vuxen som var deras ledare. Vad hade det här fotbollslaget som inte skolan har? Antagligen ett tydligt regelverk, där regelbrott får konsekvenser. Naturligtvis en bra ledare, han fanns förresten mitt bland pojkarna, är säker på att han hade fått tid till att se/uppmärksamma varje individ, han hade säkert en ledning som backade upp honom och stödde honom i sitt arbetssätt och han hade naturligtvis inte en skollag som knappt tillåter att läraren får tillrättavisa en elev och därigenom även såra en förälder. Ledaren för fotbollslaget hade en naturlig auktoritet, som pojkarna såg upp till när han förklarade hur de skulle få mat från restaurangen. Det jag nu efteråt ångrar är att jag inte tog reda på vilket lag de representerade och samtidigt gjort tummen upp inför dem och deras beteende.

Från tankar om att skolan kanske borde snegla lite mer på hur idrottslag 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar