måndag 13 augusti 2018

En bokad tid till doktorn
Ett bokat bord till kvällen
Boka in och boka ut
Allt skall tydligen bokas
I vår hylla finns det många böcker
I Skåne finns det skogar med bokar
Bokstavligt talat så förekommer ”bok” ständigt kring oss
Ute finns det ingen sikt längre. Skogsbacken är svart som natten, men lyssnar jag tydligt så knäpper det mellan träden och asplöven prasslar. Kvällens bok är av Philip Roth, amerikanen som fick avsluta sitt liv under 2018. Många ansåg för ett halvår sedan att han var den bästa då levande amerikanska författaren. Kan ännu inte hålla med, behöver mer träning.
Jag vänder mig om i stolen, den snurrar vidare, allt fortare, så lyfter den sakta, far ut genom det öppna fönstret, rakt ut i det svarta, jag spänner fast säkerhetsbältet, öppnar min chipspåse, tar en klunk av minimjölken, får sällskap av en sträng uggla, slår pannan i tangentbordet och vaknar.

Från tankar om att utan tryckta böcker skulle livet vara trist och bokhyllan tom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar