tisdag 13 juni 2017

Det är nu länge sedan min fru sa ”du har två nytvättade skjortor”. Jag har ju sagt att hon gärna skall säga till när mina skjortor är färdigtvättade så att jag kan följa torkningen och vid lämpligt torktillfälle ta fram ett järn (inte sprit) och en bräda (inte skatebord).
Nu har jag glömt bort hennes information, skjortorna är för torra och nu kommer jag inte att möta den stunden då jag fäller upp strykbrädan, fyller upp strykjärnet med vatten, (sladden är redan isatt) och skjortorna är lagom fuktiga (inte lagom blöta). Tänk när järnet följer skjortans kurvor och raksträckor, vecken blir exakt lika på vänster och höger ärm, varje skjortknapp rundas medsols i tre varv och själv får man njuta av en stunds perfektion likt en tygreligion. Om man vid eftergranskningen ser en miss kan du skylla på att den är felsydd. Jag har många felsydda skjortor.
Har nu varit nere hos skjortorna. De hade endast 3-4% fuktighet. Har lagt dom i blöt. Nu är det bara att vänta. Kan bli sent.
Det regnar ute, jag har skaffat sommarfrisyr, en kort variant där benan kan få färg, i det inre av varje cell finns ett hopp om att göra rätt saker vid rätt tillfälle, tänk att vi människor har funnits för 300 000 år sedan och en avlägsen släkting är du. Till lunch blir det en kanelbulle till efterrätt, huvdrätten är ej planerad, vi behöver inte planera allt, vi är många som är dåliga på att inte planera, men visst är det bra med planering ibland, för att inte säga ofta. Jag hade en granne som åkte till Kanarieöarna varje vinter och när hon kom hem lät hon alla rena kläder ligga kvar i väskan till nästa år. Det blev starten av planeringen för nästa år. På en lapp skrev hon ner de olika sakerna som blev kvar i väskan (ex. randiga strumpor i blått och vitt, använd endast en kväll, ej i samband med dans) och satte upp lappen i köket. Ordning och reda!

Från tankar om att stryka medhårs inte alltid gäller för skjortor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar