lördag 24 juni 2017

Klockan är över åtta på kvällen denna midsommardag när jag ser grannen i pyjamas ta sig ut till brevlådan. Antagligen är han på väg att hämta morgontidningen denna dag då tidningen inte kommer ut till sina brevlådor. Just vid åtta brukar han hämta den, men då är de åtta på morgonen. Vi får alla ha tålamod och överenseende denna dag, efter att sillen följt med snapsen under gårdagen och det är lätt att bli full av både sill och snaps om man gillar det.
När jag nu tittar ut genom fönstret så ser jag först en fluga som är på samma sida om fönstret.
Den vandrar omkring på sitt lodräta underlag. Bakom flugan ser jag en blå himmel, men det glider omkring en del rätt snälla moln, solens strålar når tallarnas övre delar, en liten silvergrå friggebod ligger i skuggan, vimpeln rör sig ordentligt liksom trädens armar, en rabbis rusar över tomten, blasten från rädisorna sticker upp ur grönsakslandet, ser inga människor, en vit plaststol från Viksberg är övergiven och innanför fönstret sjungs det sånger av ”the boss” från ett TV- program.
Rostasbiffen smälts sakta ner, rödvinet tar levern hand om och någon tar hand om resten av mig.

Från tankar om att midsommar är ju ändå en helg, så frossa får vi så länge inte alla dagar är helg    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar