söndag 18 december 2016

Jag mötte en dopad kvinna, hon hade salva på läpparna, salvan gjorde hennes läppar knallröda,
att hon inte förstod att man ”inte får gå ut” och dansa med sådant glid på dansgolvet.
Dagen efter sa hon öppet ”jag ångrar ingenting” men det var så dags när gårdagen redan var över och flera danspar hade dansat av golvet med röda märken på både slips och stumpbyxor.
Det gäller alltid att knäcka koden tänkte jag och satte fram nötterna till jul. Jag höll på att skriva fötterna istället för nötterna, ända likheten jag nu efteråt kan komma på är en stövelknekt och en nötknäckare, men det är långsynt.  Jag fick ett ovanligt erbjudande häromdagen, det var en tomteliknande person som undrade om jag ville bli dopad till jul, men jag döpte ju mig på konfirmationslägret i havet utanför Halmstad så det är inte aktuellt.
Fick sen höra av en granne att Konsum hade brunnit ner och då undrar man ju över ett möjligt samband. Men det är som morfar sa ”bättre en öppnad burk snus än en tom burk”. Eller var det ”än ingen burk”. Jag tror i alla fall att han menade att det är bättre att stå ut med det man har än att inte ha något att stå ut med.
Så var det bara sex dagar kvar.

Från tankar om hur Johannes döparen gled omkring bland ett flertal religioner

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar