fredag 19 januari 2018

Jag kommer in på sjukhusets mottagning för en undersökning. Jag ser att det finns två plasthinkar något åt sidan innanför dörren. En med nya skoskydd och en med använda. Jag frågar sjuksköterskan framför mig om jag skall ta på mig skoskydd.
- Om du vill, svarar hon
- Jaha, svarar jag lite fundersamt och mumlar ”kanske inte tar några”
- Då säger sjuksköt. ”helst”
När jag nu vet vad som helst gäller så tar jag på mig skoskydden.
Så slår det mig hur Sverige speglar sig i denna lilla mottagning. Ett land där du inte får tala om i klartext vad som gäller. Där det är fult att sätta upp regler för kollektivet. Varje individ skall istället få tycka till/bestämma och därigenom skapa sin egen regel. Ett enormt kaos startar upp och sprider sig rakt igenom vårt samhälle.
Det kan inte vara lätt att komma hit som invandrare om de inte får stöd och anvisning om vad som gäller i den stora mottagningen Sverige.
Då tänker ni ”förstår han (alltså jag) inte att, om det finns skoskydd innanför dörren, så skall de användas”.  Jo, jag har alltid gjort så tidigare, men nuförtiden så sitter jag ofta själv i väntrummet med skoskydden (som i mitt fall ofta är för små) och ingen ur personalen talar om för de andra att på den här platsen vill vi som jobbar här ha mer tid till att vårda patienten än till att vårda golven. En hjälp för de ovetande är att sätta en skylt på dörren med ”för allas bästa, använd skoskydd” (ingen vill ju ha sulans bajs i sitt sår) och fram med hinkarna från hörnet.
Vi i Sverige får sluta att tro att alla blir ledsna om de blir tillsagda om vad som gäller här. Det har vi j gjort sedan 60/70-talet och alla vet att det är just information/vägledning som behövs för att få inträdesbiljett för ex invandraren till Sverige och för alla barn till vuxenlivet. Ja det gäller alla förresten, unga som gamla, nysvenskar som gammalsvenskar och oavsett religion eller färgen på naglarna.
När vi kommer in i en för oss helt ny lokal (ex en bank) så gör vi väl alla så att vi tittar runt för att se hur de andra kunderna gör. Därefter följer vi efter deras beteende och vi har integrerat oss i banklokalen. Men, det innebär även att det inte är lätt att ta på sig skoskydden, när alla andra blottar sina slitna skor.


Från tankar om att det är nära mellan att hjälpa och att stjälpa 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar