torsdag 11 januari 2018

Sitter i en vacker pendeltågsvagn.
Utanför fönstret följer regnet tågets resa.
Inne i vagnen hörs mobilernas trevliga signaler.
De håller mig uppmärksam och vaken.
Utan signalerna skulle jag somna och inte kunna följa naturen utanför.
En yngre herre mittemot prasslar obehagligt högt med sin dagstidning.
Jag hyssjar svagt för mig själv med munnen innanför skjortkragen.
En mamma äter en sandwich och hennes lille son en chokladindränkt glass.
Glassen droppar sakta ner på sätet, mamman försöker torka bort det med
sin bh samtidigt som det droppar vitlökssås från hennes sandwich ner på sonen.
Någon sminkar sig med ena armen och talar i mobil med den andra om det nu går att tala med en arm.
Där passeras en station utan att tåget stannar, oroliga passagerare vinkar från perrongen, någon försöker hoppa på i farten, men missar tåget och i vår vagn ringer mobilerna och det klickar i takt från alla spelappar.

Jag kopplar av medan landskapet förändrar sig, sluter ögonlocken, men slipper
somna.

Från tankar om att åka tåg    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar